Ridledare

Har varit dålig på att blogga men jag har haft lite att pyssla med!
Jag har förberett mig innför uppridningen till ridledareutbildningen och pga av all snö som har varit kände jag att mina hästar inte var i riktig kondition för att göra provet då i anmälningen stod att hästen skulle gå Lätt A och Lätt B hoppning. Så jag "lånade" ihop två hästar dels mammas häst Winnie the pooh "nalle" som är plac. i MSV B nationellt och jag lånade Rachel "kakan" av lotta. På nalle har jag hållit på och tränat för rebecca, vi har tränat på skolor,byten, piruettgalopp osv (kan säga att jag har fått kämpa) och red honom dagen innan provet och kände panik över att jag inte riktigt fick upp honom i hängtraven. Så mamma och jag beslutade oss för att jag skulle rida honom i vanlig trav. Kakan har jag hoppat två gånger och sista gången innan provet var i söndags då jag kände att jag fick riktigt grepp om henne och vi hoppade hinder på 1m.

När vi åkte ner igår så var jag nervös!!! Jag har en tendens till det men försökte intala mig själv att det skulle gå bra!
När vi kom fram och vi fick se de andra ekipagen så andades jag ut, ursäkta men nästan ingen av de andras hästar gick på tyglen. Jag trodde att vi skulle få jobba med skänkelvikningar och skolor och ökningar men icke sa nicke! Vi fick rida självständigt, alla i samma gångart och i samma varv. Jag red fram precis som vi brukar göra, low, deep and round, för att få honom avslappnad och få upp ryggen. Gjorde lite skänkelvikningar från kortsidan ut till långsidan i samma varv. Sen i galoppen samma arbete och checkade gasen och bromsen. Fick bara en kommentar och det var att jag skulle sluta lillfingret mer om kandartyglen annars var det bra.
I hoppningen hade jag kakan så jag fick rida fram lite själv i och med att de andras hästar redan var uppvärmda från dressyrdelen, kakan kändes fin och jag fick trycket som jag ville.
Sen började vi hoppa fram på ett pytte räcke, tror att det var 40 cm och sen efter ett tag så var det en linje med 17,5 m emellan. Lotta sa att jag var den enda som satte 4 galoppsprång, tror inte att de andra tänkte på det. Hoppade sen en liten bana på 70 cm med 4 hinder och kakan var den som gick i ett bra tempo många av de andra red i undertempo.
Sen efter det var det enskilt samtal, där hon sa att jag var mjuk och följsam och att jag hade kommit in.
Så det blir kurs i sommar förhoppningsvis på flyinge om de får ihop med tillräckligt deltagare.

Men efter att ha sett de andra hästarna så är mea väldigt stadig, det är henne jag ska ha med mig i sommar. Kommer att bli jätte skoj och jag hoppas på att lära mig mycket.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Roligt :))

2010-03-18 @ 13:43:04
URL: http://lisakarolin.blogg.se/
Postat av: Louise

Åh, vad kul att læsa! :)

2010-03-19 @ 18:57:13
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Grattis, vad roligt för dig! :)

2010-03-19 @ 19:20:31
URL: http://linneabrandt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0