Åsikter

Efter tävlingen i helgen har jag lite funderingar/åsikter.

Hur ofta tycker ni att det är okej att tävla i månaden och hur många klasser ska en häst gå på en helg?

Det var bla två ryttare som jag reagerade på, den enas häst är ung har gått en stor tävling nyligen, personligen hade jag inte åkt och tävlat två klasser på den veckan efter den stora tävlingen. Hade det varit min hade den fått ta det lite lugnt, ut i skogen och bara fått gå i hagen och ta det lugnt men det är min filosofi!!

Sen den andra ryttaren red 4 klasser på sin häst under två dagar, hmm jag tycker att det är lite mkt men det är kanske bara jag som tycker det?!

Så vad är eran syn på detta?

Kommentarer
Postat av: Felicia - Stall Viggeby

tycker också det verkar vara ganska mycket, men vissa tänker inte så tydligen :/ Hur gammal var den unga hästen?

2011-07-23 @ 20:56:32
URL: http://stallviggeby.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tävlar alltid fyra klasser under ett meeting, har ockå startat sex klasser på tre dagar under större tävlingar. Här uppe i norr är det bara tävlingar kanske en gång i månaden så det blir oftast inte flera tävlingar på varandra.

Sen beror det ju på vad för slags häst man har och vilken kondition den är i. Samt hur den hanterar att befinna sig på tävlingsplatsen.

Vad är det som gör att du tycker att det är mycket? Arbetsmässigt eller psykiskt för hästen?

2011-07-23 @ 22:05:39
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Amelie - stallviggeby.blogg.se

Tycker precis som du . Ingen idé att pressa fram något från en så ung häst tycker jag .

2011-07-24 @ 00:56:02
URL: http://stallviggeby.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gällde det en femåring så skulle inte jag heller tävla speciellt mycket.

Men en vuxen häst i full kondition, som tävlar i dressyr i de klasserna där det faktiskt är tillåtet att rida två klaser om dagen , är helt ok, enligt mig såklart.

Om underlaget skulle vara dåligt så kan man ju hoppas att ryttaren har så pass mycket vett att man stryker sig och inte riskerar sin häst.

Lagom är ju ett luddigt uttryck och varierar från häst till häst. Det finns vissa hästar som blir stressade av tävlingar och som ger allt och bara klarar av att gå en klass innan de blir för trötta. Men de finns också de med mycket vana, som varit på många tävlingar och tar det med ro och orkar mer.

2011-07-24 @ 13:14:36
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Tina

Svårt att säga om någon annans häst. Det här året har jag själv gått från att rida 2 klasser om dagen till 1, för att JAG gillar det bättre.

Jag utgår nog ifrån att ryttaren känner hästen såpass att denne vet att förbereda hästen för det antalet klasser den ska gå. Kanske den ska säljas och de ville ha fler starter på den eller nått?

Det händer att jag tränar och sen tävlar 2 dgr på rad, men aldrig hittills att jag tävlat 2 dgr i rad på min häst. Finns gott om tävlingar i Skåne/Halland så jag tycker inte att jag behövt det + att jag inte vill att hela min helg ska gå åt till att vänta på mina startet på tävlingsplatser... :)

2011-07-24 @ 21:59:06
URL: http://tinatjejen.blogg.se/
Postat av: Jennie

Håller med dig, jag själv skulle aldrig gjort det. Där emot hade jag gärna velat höra deras resonemang till det. Så länge man har en tanke och en anledning till varför man gör det, kan jag tycka att saker är "okej", om du fattar vad jag menar? Jag hade inte startat 4 klasser på tvp dagar, då tycker jag man själv får välja. Priotera. Men som sagt, hade gärna hört hur dom tänker innan jag dömer för mycket.

2011-08-03 @ 22:41:55
URL: http://jennikristensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0