Falk träningen dag 2

Vi tränar ca 45 min för Falk så man brukar vara framriden till sin lektion. Jag tog ut Kalle så att jag hade 25 min på mig att rida fram och det var inklusive skritt. Så jag lät honom skritta på lång tygel i ca 5 min sen plockade jag ihop honom och ber honom gå i en lite lägre form men han ska skritta på bra framår. Och om jag trycker till med skänkeln lite så ska han reagera framåt, gör inget om han travar framåt några steg, bara han reagerar. Sen "leker" jag med lite rörelser, dom behöver inte vara helt korrekta men jag vill att han inte ska protestera utan vara positiv. När jag sen börjar trava så vill jag ha honom i en låg rund form men han ska trava i ett riktigt friskt tempo. Innan fick jag "jaga" på honom i början men nu shit! Han travar på som bara den, man märker att han tycker att det är roligt. Travar runt i båda varven, jobbar med serpentiner och volter och försöker att byta varv ofta. Går ibland ner i skritt igen och jobbar honom och flexar.
Efter det börjar jag galoppera, står i lätt sits och jobbar honom fortfarande i en låg rund form och att han ska var känslig för min skänkel. I början låter jag honom jobba på i ett friskt tempo och jobbar både på fyrkantsspåret och volterna.

När det var min tur att träna för Falk så hade jag hunnit varma upp honom och skrittat efter galoppen.
Vi började med att jobba honom i traven och efter ett tag så varvade min lättridning med nedsittning(jippi). Det roliga var som Falk påpekade var Kalles öronspel, han var så postiv och lyssnade hela tiden på vad jag bad honom. Vilken härlig känsla, vi är på rätt väg och kalle börjar bli positiv igen.
Vi jobbade med skolorna, öppnorna där jag skulle böja honom för innerbenet och slutorna där jag ska ha honom rak i halsen så att han inte börjar tjura och det minsta lilla han börjar backa av så ska jag rida framåt och tänka mellan trav. Och på tal om mellantrav, wow vilka ökningar han gjorde!! Han var så fjädrande i stegen.

I galoppen jobbade vi med att växla mellan framåt och tillbaka och att jobba med tio meters volter . i början stod jag upp men efter ett tag så kunde jag sätta mig ner och joba honom utan protester.







Jag vet om att jag tittar ner, ska jobba på det.

Kommentarer
Postat av: Linn

Haha ja tyvärr! Får väl baka tills nästa gång ;)



Kul att Kalle var så positiv :) kram

2011-04-15 @ 05:35:40
URL: http://linnskjetne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0