Rundsmörjning eller inte?!

Något som man hör många ryttare pratar om är att det är dags att rundsmörja osv. Och med rundsmörjning menar de att spruta hästarna i lederna. Vi får ofta frågan om vi inte ska rundsmörja och nej det är inget vi använder oss av! Min åsikt är att om man tycker att ens häst behövs rundsmörjas börja då fundera över ens ridning, underlag och skoning.
Det finns många alternativa behandlingar dvs massage, akupunktur och andra behandlingsform som inte är skadligt för hästarna. För att spruta i en led är alltid en risk, något kan gå snett och hästen är halt för resten av sitt liv!
Tyvärr finns det vetrinärer som är väldigt sprutglada, vi är tacksama för att ha en vetrinär som vi kan diskutera alternativa behandlingar och hon rekommenderar även tex "vattenspa" för hästar.

Vad är eran åsikt? Vågar ni stå för den?

Kommentarer
Postat av: Lotta

Skulle aldrig få för mig att rundsmörja min häst. Punkt och slut på den fronten

2011-11-03 @ 12:27:56
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Jennie

Håller med Lotta, skulle aldrig falla mig in.

2011-11-03 @ 13:27:48
URL: http://jennikristensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0