Finslipning

För tillfället fokuserar vi på finslipningen med Molly. Mamma var med och hjälpte mig när jag red Molly, Det som vi fokuserar mycket på är fattningarna från skritt, jag drar mig uppåt ur sadeln i fattningar och då blir fattningen för mycket uppåt. Så jag försöker tänka på att slappna av i överskänklen och verkligen komma ner på hästen. Sen jobbade vi vidare i galoppen med förvänd galopp och att ha jämna språng även i en båge och att jag tänker på då att sjunka ner lite extra i sadeln.
Ett problem vi även har är att Molly har svårt att plocka in vänster bakben i halten, så vi jobbade med det i skritt och trav,  jag måste komma ihåg att inte släppa efter för tidigt utan hålla kvar trycket tillräckligt länge.  
 
Innan jag red Molly så red jag mini, jobbar med att han ska vara låg och rund i formen samtidigt som vi jobbar med skänkelvikningar, öppna och förvänd öppna så att han blir mer loss i kroppen. I galoppen är jag väldigt nogran med att han inte får galoppera iväg utan ha ska vänta och sätta sig mer på rumpan samtidigt som han går i låg form. Jag gör detta genom att när jag känner att han går iväg så lägger jag 10 m volter samtidigt som han är lite rakställd och på så sätt samlar sig. Väldigt nogrann med yttertygeln och innerskänkeln. Låtter inte honom galoppera iväg långa sträcker utan känner jag att han inte lyssnar på sitsen bryter jag av till trav och fångar upp honom och sen gör en bra fattning och så vidare.
Är väldigt nogrann med att han ska reagera på skänklen utan att jag ska behöva gå på ordentligt med sporren, kontrollerar detta genom att flytta honom in och ut på volten och då ska han reagera direkt och det tycker jag att han har blivit bättre på. Innan försökte han komma undan genom att smita iväg med kroppen åt ett annat håll.
 
Konsekventhet är a och o!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0